صائمه عرب احمدی؛ دکتر امید مازندرانی؛ دکتر سید حسن سید رضایی؛ دکتر زری سادات سیدرضایی
چکیده
علیرغم تحقیقات فراوان در مورد آموزش معلمان زبان، کمبود پرسشنامه با رویکرد اکولوژیک برای سنجش عاملیت معلمان وجود دارد. به همین منظور، این پژوهش با طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامهای برای سنجش عاملیت دانشجو معلمان بر آن است تا این شکاف را پر کند. سیزده جنبه شناسایی و توسعه یافتند، از جمله باورهای آموزشی، باورهای حمایتی، یادگیری مشارکتی ...
بیشتر
علیرغم تحقیقات فراوان در مورد آموزش معلمان زبان، کمبود پرسشنامه با رویکرد اکولوژیک برای سنجش عاملیت معلمان وجود دارد. به همین منظور، این پژوهش با طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامهای برای سنجش عاملیت دانشجو معلمان بر آن است تا این شکاف را پر کند. سیزده جنبه شناسایی و توسعه یافتند، از جمله باورهای آموزشی، باورهای حمایتی، یادگیری مشارکتی و شایستگی، که نشاندهنده بعد گذشته است. بعد عملی-ارزیابی با فرصت برای انتخاب، فرصت برای نفوذ، حمایت، برابری، اعتماد، زمینهنهادی و جامعه حرفهای نشان داده میشود. اهداف بلند مدت و کوتاه مدت بعد تصویری را آشکار می کنند. یک پرسشنامه 22 سوالی در مقیاس لیکرت 7 درجهای تهیه و اجرا شد. در مجموع، 210 دانشجو معلم زبان انگلیسی از چهار واحد دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. تحلیل معادلات ساختاری (SEM) از طریق AMOS 22 برای بررسی اعتبار مدل نظری استفاده شد. در انجام این کار، یک تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) و یک تحلیل عاملی تاییدی (CFA) اجرا شد و چارچوب اکولوژیکی عاملیت دانشجو معلمان تایید شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه برازش قابل قبولی با مجموعه تجربی دادهها دارد، که نشان میدهد این مقیاس پتانسیل مفیدی برای ارزیابی عاملیت دانشجو معلمان و افزایش آگاهی آنها از ساختار عاملیت دارد. این مطالعه دلالتهایی برای سیاستگذاران در مورد اینکه چگونه رویکرد اکولوژیکی آموزش حرفهای ممکن است بر رویهها، اقدامات و فرآیندهای تصمیمگیری معلمان تأثیر بگذارد، دارد.